Trabant tuning hzilag
2005.02.27. 17:56
Lgszrhz talaktsa
A trabant egy igen jl ( s olcsn ), hzilag is knnyen tuningolhat aut. Ha jl dolgozunk, aranyos kis versenygp lesz belole. Kezdjk egy egyszero s olcs lpssel ( ez a bemelegts ). A motor ugye levego-zemenyag keverkkel megy, a levegot szurs utn keveri az zemanyaggal. A szurst a lgszuro vgzi ( ki gondolta volna ! ). A motor annl knnyebben jut levegohz, minl kisebb ellenllssal tud a levego beramlani a porlasztba. A levegoben lvo szilrd anyagok miatt azonban a levegot meg kell szurni kevers elott. A Trabantokban a szuro egy ( fekete ) hengerben van a motor felett. A hengerbe csak egy kis csvn t jut levego, habr a szurs a szuro teljes felletn trtnik! Ezrt clszeru nagyobb, szabad felletet biztostani a szuronek. Ennek tbb mdja van, kztk egy egsz durva is ( kt szurobetttel ). A legegyszerubb, ha a kupakot 8-10es frval telefrkljuk ( a tetejt NEM! ). Eggyel jobban jtunk, ha a kapcsokon s a teton kvl mindent kivgunk ( lsd. bra ).

Hasonl megolds, ha a kupakot eldobjuk ( flretesszk ) s a szuro vgt egy krlappal zrjuk ( 2-10 mm vastag fmbol v. muanyagbl ). Ekkor azonban az egsz nincs rgztve ( ha odatesszk, egyszeruen leesik :), ezrt egy, a kt vgn menetes, kb. 35 cm hossz rddal t kell fogni az egszet ( ehhez kell egy lyuk a henger nagyobbik felre is ). A tuning eredmnye egy sportosabb hangzs (szv/torokhang) s egy kicsit frgbb motor ( foleg 4esben hz jobban ). Htrnya, hogy nagy terhels mellett az zemanyag-levego keverk tl levegods lesz, amitol a kocsi vgsebessge cskken. Igazbl ilyenkor nem a levego sok, hanem a benzin kevs. Ezen a fofvka vagy az egsz porlaszt ( karburtor ) cserjvel lehet segteni. Egyes Lada karburtor szervzkszletekben ( kb. 1800 pnz ) van olyan fofvka, amit egy-az-egyben t lehet tenni a Trabiba. Az talakts jt tesz a teljestmnynek ( a Trabi gyri 113-115s fofvkja helyett egy kb 130as kerl be ), meg a fogyasztsnak. A kocsi vgsebessge kb 20-30km/h-val no ettol ( a fogyasztsa meg nagy hajts mellett 6-8 literrel).
Elrtnk oda, hogy kocsink mr tud egy szp tempt s hangja is az igazi versenygpeket idzi. Ilyenkor kt dolog fontos mg : ne szlljunk el a kanyarokban s meg tudjunk llni ( fkek ). Az elsore tbb megolds is van : nyomtv szlestse s a slypont ( kaszni ) leltetse. Aki megengedheti magnak, vegyen Trabant alufelniket ( nagyon dgsek! ), szksg esetn az elso lengokarokat cserlni ( van egyenes s grbe kivitel, az egyenes mell nem fr be szlesebb felni ). Ms (alu)felnik esetn 1000%, hogy a csavarok nem stimmelnek. Erre legjobb megolds egy acltrcsa behelyezse a dob s a felni kz. Ehhez esztergltassunk 4 db, 2-3 cm vastag aclkorongot, 4 lyukkal a Trabant kerkdobdob csavarjainak, 4(-5) menetes lyukkal az j felninek. A megolds elonye, hogy a korongok miatt tovbb no a nyomtv ( 4-6 cm ). A megolds rgi felnijeink hasznlata mellett is mukdik, ekkor azonban clszerubb a korongokat alumniumbl esztergltatni ( knnyebb minta a vas s itt nem kell akkora terhelst elviselnie ). A rgi csavarok gy viszont mr rvidnek bizonyulnak majd, kell jat venni/kszteni ( pl. Lada hengerfejcsavarokbl ).
|