Trabant tuning házilag
2005.02.27. 17:56
Légszűrőház átalakítása
A trabant egy igen jól ( és olcsón ), házilag is könnyen tuningolható autó. Ha jól dolgozunk, aranyos kis versenygép lesz belole. Kezdjük egy egyszero és olcsó lépéssel ( ez a bemelegítés ). A motor ugye levego-üzemenyag keverékkel megy, a levegot szurés után keveri az üzemanyaggal. A szurést a légszuro végzi ( ki gondolta volna ! ). A motor annál könnyebben jut levegohöz, minél kisebb ellenállással tud a levego beáramlani a porlasztóba. A levegoben lévo szilárd anyagok miatt azonban a levegot meg kell szurni keverés elott. A Trabantokban a szuro egy ( fekete ) hengerben van a motor felett. A hengerbe csak egy kis csövön át jut levego, habár a szurés a szuro teljes felületén történik! Ezért célszeru nagyobb, szabad felületet biztosítani a szuronek. Ennek több módja van, köztük egy egész durva is ( két szurobetéttel ). A legegyszerubb, ha a kupakot 8-10es fúróval telefúrkáljuk ( a tetejét NEM! ). Eggyel jobban játunk, ha a kapcsokon és a teton kívül mindent kivágunk ( lsd. ábra ).
Hasonló megoldás, ha a kupakot eldobjuk ( félretesszük ) és a szuro végét egy körlappal zárjuk ( 2-10 mm vastag fémbol v. muanyagból ). Ekkor azonban az egész nincs rögzítve ( ha odatesszük, egyszeruen leesik :), ezért egy, a két végén menetes, kb. 35 cm hosszú rúddal át kell fogni az egészet ( ehhez kell egy lyuk a henger nagyobbik felére is ). A tuning eredménye egy sportosabb hangzás (szívó/torokhang) és egy kicsit fürgébb motor ( foleg 4esben húz jobban ). Hátránya, hogy nagy terhelés mellett az üzemanyag-levego keverék túl levegodús lesz, amitol a kocsi végsebessége csökken. Igazából ilyenkor nem a levego sok, hanem a benzin kevés. Ezen a fofúvóka vagy az egész porlasztó ( karburátor ) cseréjével lehet segíteni. Egyes Lada karburátor szervízkészletekben ( kb. 1800 pénz ) van olyan fofúvóka, amit egy-az-egyben át lehet tenni a Trabiba. Az átalakítás jót tesz a teljesítménynek ( a Trabi gyári 113-115ös fofúvókája helyett egy kb 130as kerül be ), meg a fogyasztásnak. A kocsi végsebessége kb 20-30km/h-val no ettol ( a fogyasztása meg nagy hajtás mellett 6-8 literrel).
Elértünk oda, hogy kocsink már tud egy szép tempót és hangja is az igazi versenygépeket idézi. Ilyenkor két dolog fontos még : ne szálljunk el a kanyarokban és meg tudjunk állni ( fékek ). Az elsore több megoldás is van : nyomtáv szélesítése és a súlypont ( kaszni ) leültetése. Aki megengedheti magának, vegyen Trabant alufelniket ( nagyon dögösek! ), szükség esetén az elso lengokarokat cserélni ( van egyenes és görbe kivitel, az egyenes mellé nem fér be szélesebb felni ). Más (alu)felnik esetén 1000%, hogy a csavarok nem stimmelnek. Erre legjobb megoldás egy acéltárcsa behelyezése a dob és a felni közé. Ehhez esztergáltassunk 4 db, 2-3 cm vastag acélkorongot, 4 lyukkal a Trabant kerékdobdob csavarjainak, 4(-5) menetes lyukkal az új felninek. A megoldás elonye, hogy a korongok miatt tovább no a nyomtáv ( 4-6 cm ). A megoldás régi felnijeink használata mellett is muködik, ekkor azonban célszerubb a korongokat alumíniumból esztergáltatni ( könnyebb minta a vas és itt nem kell akkora terhelést elviselnie ). A régi csavarok így viszont már rövidnek bizonyulnak majd, kell újat venni/készíteni ( pl. Lada hengerfejcsavarokból ).
|