Trabant tuning hzilag 2
2005.02.27. 18:01
ltets
A Trabant leltetsvel stabilabb kanyarvtelt, s szebb kllemet rhetnk el. A hts futmu lejjeb engedse viszonylag egyszerubb muvelet. me egy megolds a laprugs Trabikhoz: Mivel alaphelyzetben is elgg lent van a kaszni htul, ezrt elg a rugktek kt vgnl lvo gumipogcskat eltvoltani. Egy csavar fogja alulrl(13-as kulcs), ezt kell kivenni. Persze elobb meg kell emelni az autt, mert ezekre fekszik fel a rugkteg. Ha nincs benne, jobban fel tud fekdni a rugkteg. Akinek az ezzel elrt magassg mg gy is sok, az kiveheti a rugktegbol a felso kt lapot is.(ez mg a terpesztst is pozitv irnyba befolysolja)Ez mg 1 cm. Ezzel egytt el kell tvoltani a karosszria s a laprug kztt lvo gumibetteket, ami a nagy kilengseket fogja fel. A lengscsillaptka rdemes Skoda elsore, vagy Lada elsore cserlni. Az elso futmu manipulsa mr kicsit bonyolultabb. Eloszor is meg kell emelni az autt, mg a rugk nyugalmi llapotba nem kerlnek(klnben Fld-krli plyra trnek...). Ezek utn a rugkat leszort csavarokat(19-es kulcs) kell lecsavarni.(valamifle erokar is szksgeltetik, mert baromira jl rzik magukat a helykn...). Knyelmesebb a csavargats, ha a tankot elotte kimozdtjuk a helyrol. Nem kell kivenni, csak kiakasztani a benzincsapot, s kicsit arrb rakni. Ha esetleg sikerlt leszedni a 8 csavart, akkor mr csak a kzpso csavarral kell megbrkoznunk.(17-es) Ezt vatosan kell lecsavarni, mert ha kicsit is feszlnek a rugk, sztugranak. Legjobb, ha valaki kzben leszortja, vagy fogval sszetartja. Ha sztjttek a rugk, ki kell venni a felsoket(az also 3-at ugyebr nem lehet) s az 1-3-5 rugkat(vagy tettszs szerint mg hozz lehet venni) be kell rakni az egsz kteg al. Ehhez le kell engedni az autt, amig az elso rugk fel nem hajlanak a fofkhengerig.(vatosan!) Most a kivett rugkat(1-3-5) be kell rakni aljuk. A csavart ne felejtsk ki! A legfontosabb, hogy a hajltott vgu rug a felso ktegben maradjon! A kivett rugkat persze gy kell berakni allra, hogy lefele "nzzenek". Azzal ne nagyon trodjnk, ha esetleg a kzpso csavarra nem tudjuk rcsavarni az anyt, lnyeg, hogy benne legyen. Ha ez sikerlt, (kb. 1 ra, s rengeteg kromkods, mire beszenvedtk a rugkat, s a csavar is belement a rugk lyukaiba) akkor vissza lehet csavarni a tart csavarokat. Jl tpjk meg oket, nem vletlen volt olyan nehz kicsavarni. Ido kzben kitalltam egy knyeb szerelsi verzit: A szerels csak az sszeraksnl vltozik. Illetve ott, hogy ki kell venni az egsz laprugkteget. Ehhez le kell venni mind a kt elso kereket, s fell kell emelni a kocsit. Majd a laprug vgnl lvo csavart s a biztost sasszeget kell eltvoltani a rugvillbl. ezek utn oldalra kihzhat a bennt maradt 3 lap.(elotte nyugodtan sztszedhetjk a kteg lapjait, hogy csak a legalsk maradjanak) Ha kitalltuk, hogy szeretnnk a lapokat, elhelyezni, szerznk egy 10-es menetesszrat, befuzzk a ruglapokat, s sszehzatjuk a lapokat a menetesszr ltal(persze elobb a vgre kontrs anya kell). Ha ez megvan, (rendesen sszehztuk a kteget) befogjuk a kteget egy nagyobb satuba, vagy valami szort alkalmassgba.(azrt maradjunk a satunl....) Most kivehetjk a menetesszrat, s behelyezhetjk az eredeti magcsavart, most ezt hzzuk meg. Rendesen hzzuk meg a satut, nehogy sztjjjenek a lapok! Ha ksz, visszahelyezzk a kocsiba a kteget, kt csavar s sasszegek vissza, majd jhetnek a kteget leszort csavarok meghzsa. Ezzel a mdszerrel egyedl is boldogulunk, s vlemnyem szerint knnyebb vgrehajtani a muveletet, mint ha bent marad a kteg a kocsiban. A msik elony, hogy gy biztosan be tudjuk rakni a magcsavart, nem gy, mint a msik mdszerrel, mert ott csak behelyezni tudjuk, az anyt mr nincs mdunkban rtekerni... Akinek esetleg ez a magassg kevs, az mg esetleg kivehet fellrol egyet, csak ne a hajltott vgu legyen, mert iszony lgy lesz az aut. A Trabant lengscsillapti elg lgyak a sportos vezetshez, ezrt legjobb a Skoda 100-as elso lengscsillapt.(de j mg az Opel Manta gzos csillaptja is... :-))) Ezzel a futmuvel kerlni kell a fldutakat, de mg a falusi utak gdrjei se tesznek jt a ktnylemeznek(le kell venni...)
A hts kerekek terpesztse
A hts kerekek terpesztse szintn hozzjrul a sportos tfekvshez. A lengokar alvz kzepnl lvo felfogatshoz kell betenni az alvz s a lengokar gumibettje kz egy olyan tnyrt, mint ami alul van. Mindjrt egyszerubb lesz: Meglaztjuk a lengokart fog csavart (19-es kulcs) az alvz kzepnl, mikor meg van, megemeljk a kocsit, s kicsavarjuk teljesen a csavart. Arra tnyrra gondoltam, ami a csavar alatt van, kzvetlenl. Ebbol kell beszerezni mg kettot, s az alvz, s a lengokar kz tenni.(lengokaronknt 1-1) A muvelethez mg a lengscsillapt felso felfogatsi pontjt is ki kell csavarni, gy knnyeben mozog a lengokar, azaz knnyebb beletallni a lyukba a csavarral. A muveletet olaj-emelovel(un. krokodil) egyszerbb vgrehajtani.
Aki kello elszntsggal rendelkezik, az nyugodtan fogjon bele!(csak a fkcsore vigyzzon) Nem olyan megcsinlni, mint ltszik.(kb. 2-3 ra az egsz) Ha esetleg rgtn nem fog a hts kerk kello mrtkben terpeszteni, ne kezdjnk el szentsgelni, hanem rngassuk a kormnyt, hogy belljon a helyra a gumi a lengokarban.(meg egybknt is kell neki vagy 1-2 ht)
forrs: www.tar.hu/tibke
Egy msik verzi szerint:
Hts futmû:
Az eredeti 8 helyett 10 lap van htul a rugban. Ezt magam ksztettem. Sztszedtem 2 rugkteget, sszevlogattam az p lapokat, ezeket elpucoltam, revt levertem mindenhonnan, gpi-drtkefe, az lt pedig szp egyenesre flexeltem. Ennek nem sok jelentõsge van, de ennyit adunk magunkra. A pucols annyira jl sikerlt, hogy a kovcsmester nem akarta elrontani ezeket a szp "j" ruglapokat. Azrt sikerlt rvenni, s nevetsges sszegrt 200 HUF/lap kb 5 tssel egyenesre kovcsolta õket. Lestem nagyokat. Lett teht kt sk egyenes lapom, mghozz a leghosszabbl. Azt tudni kell a dologrl, hogy a hossz, als lapok egyenestsvel lehet ltetni a gpet, mg a felsõ rvidebb s nagyobb veltsgû lapokkal a kteg kemnysge nvelhetõ. A plusz kt lap teht egy hossz s egy rvidebb, emlkeim szerint a 3. lap fllrõl. Hallottam olyam megoldsrl, hogy nem egyenestik ki az als ruglapot, hanem kettõt szembefordtanak. Ezt direkt kiprbltam, de ezt senkinek nem tancsolom. Az eredmny vgl is hasonl, mint az egyenestssel, viszont az a problma vele, hogy a lt lap csak kzpen a magcsavarnl, s a kt vgn 3 ponton fog sszerni, s kzttk gy kt szp szilvamag alak rs keletkezik. A kteg sszelltsa a kritikus rsze az egsz mûveletnek. Kell elõszr is - az n mdszeremmel - egy kposan kezdõdõ tske, ami legnagyobb tmrõje a magcsavarval azonos (10mm), a lapok beigaztshoz, valamint szksg van mg egy 8-as vagy 10-es menetes szrra, az sszehzatshoz. E nlkl pl csak satuval senkinek nem ajnlom a mûvelet megksrlst, mert ha sztugrik a cucc, elg kellemetlenl nagyot tud tni az arcba. Amiket itt rok, azokat ltalban meg is tapasztaltam... :-) Szval amint sszehzattam a szrral, tfogtam satuba s pillanatszortba, s ttttem a tskt a magcsavar furatn, hogy kzpontba lljon minden furat. Ezutn magcsavar bele, meghzni, ksz. Rugkteg ksz.
A lengõkarok gyben mindenkinek azt ajnlom, hogy lehetõ legjabbat szerezze be, ha gyûrni is akarja, mivel alattam mr trt el olyan, ami kvlrõl tk jl nzett ki, csak mikor eltrt, akkot ltszott, hogy mr csak cigipapr-vastagsg lemez tartotta ssze. Szval nzzk t, minl egszsgesebb legyen. A kerkdõlst bell befolysolhatjuk a legegyszerbben. Ez az gynevezett "pogcszs", mi legalbbis gy hvjuk. :-) A lengõkar belsõ szeme a karosszrihoz a kvetkezõkppen kapcsoldik: "cscs"-gumipogcsa-szem-gumipogcsa-fmpogcsa. Na ebbõl az utols pogcsbl kell mg kettõt szerezni, s a "cscs"-gumipogcsa kz behelyezni. Itt problmaknt fog jelentkezni, hogy nem elg hossz az sszefog csavar. Ez egy elgg "unicum" csavar, 12-es, 1,25-s emelkedssel. Boltban nem talltam. Van azrt megolds. Ha mr tuningoljuk a futmûvet, nem hagyjuk ki az elsõt sem, itt is nveljk a ruglapok szmt, ekkor viszont hosszabb lefogat-csavarra is lesz szksg, amely lehet metrikus 10.9-es is, nem fontos sûrû menet. Felszabadulnak teht a rgi csavarok, szm szerint 4. Ezekbõl 2-t elsthetnk a lengõkar "pogcszott" szemnek rgztsre, a msik kettõt pedig javaslom, hogy a rug-felfogat kengyel 2-2 csavarja kzl az egyik-egyik kivltsra lõjnk el, mivel az eredeti itt elg szokott lenni, de nem annyira meggyõzõ, mint mikor fellrõl az utastrbõl benzve mg j 9-10 menet lszik a csavarbl. Rug fnn, lengõkar fnn. A kztk lvõ fmtnyros pogcsa eltvoltsval tovbb ltethetõ a gp. Erre szksg is lesz, mert ha lesz nyomtvszlestõ, nagyon hlyn fog llni a kerk, gy, mint egy Zwickaubl most kigurult kombi, meg mint az res nagy Tatra-billencsek.
Szval haladunk kifel, mr nem kell az aut alatt fekdni. A hts fkszerkezet teljesen j brmilyen clra. talakts annyi lehet szksges, hogy a fkmunkahengert ki lehet cserlni ngytemû Trabantra. Teljesen ugyanolyan minden kapcsold pontja, csak a dugatty tmrõje nagyobb, mint a kttemû. Ez nmileg javtja a fkhatst. Ha akarunk "valamit" kezdeni az autval, akkor termszetesen jak a csapgyak, a szimmering, a fkpofk, a fkdob fel van szablyozva, a fkcsvek jak. Ezt ajnlatos kicserlni rzre, mivel szerintem jobban brja a kikpzst, s mivel elõzõ letnkben mi is s a technikai ellenõr is varj volt, szpnek talljuk, mert fnyes.
Mr van fkszerkezetnk is. A nyomtvot illik nvelni, mivel ez erõteljesen befolysolja a stabilitst. n 30 mm vastag alumnium pogcst tettem fl, ami egy vlthz volt szebb korban, mg beolvasztsa elõtt. A szlestõ teht ntssel kszl, n nem talltam olyan alumnium-elõgyrtmnyt (lemez,tmb), amibõl mondjuk forgcsolssal elõllthat lenne. A tõcsavarokbl is hosszabb kell, termszetesen. Erre a clra IFA hengerfej-csavarjai ppen megfelelõek. Egy 40 mm-el hoszabb tõcsavarhoz egy fl kell, teht 1 csavarbl kijn kettõ tõcsavar. Vigyzni kell, hogy a tõcsavar "ricnis" rsze ne legyen tl hossz, mert az nagyobb tmrõjû, mint a menetes szra, s eltarthatja a szlestõt, ami gy felnitsõl-agyastl billeg, s sztrz mindent! Tapasztalat, megintcsak... :-/
Fnn figyel a szlestõ is, de gy a /70-es gumi is nehezen illetve sehogy sem fr be a kerkjratba. Megolds: Kalapcs, vet, dobot kijjebb kalaplni. Ki is kell vgni a felsõ rszt, a kalapls nem elegendõ. 30 mm-es szlestõvel a kerk pontosan a karosszria oldalnak skjban lesz.
Djsomi oldaln olvashatjuk a kvetkezt:
Az ltets:
Kezdjk taln az egyik legltalnosabb dologgal, az ltetssel . A 2T Trabi elso futmuve laprugs (a rgebbiek mg htul is) Szmomra a legjobb megoldsnak a rugkovccsal val ltettets bizonyult. Amikor is a kiszerelt laprugt elvisszk rugkovcshoz, s egyszeruen laposabbra kovcsoltatjuk vele. A gyri elso rugmagassg kiszerelt llapotban 200mm a rug kzeptol a skhoz mrve (termszetesen ez gyr jadat, mivel a rug mr nem j ezrt elkpzelheto, hogy kevesebb ez a magassg kiszerelskor). Nos ebbol kell lefaragni, azt viszont nem szabad elfelejtennk, hogy az ltets mrtke mm-ben a rugn mrve s majd beszerelve nem fog egyezni. Teht ha pl. 50mm laptanak a rugdon, akkor az nem felttlenl 50mm ltetst jelent majd az aut llsn. A vglegest kvnt ltetst azt lehet mondani, hogy tapasztaltak alapjn lehet belltani. Nekem a 100mm-re krt kovcsols eredmnyezett szp llst. Ha rugkovcs nem ll rendelkezsnkre, akkor klnfle cselekkel csccsenthetnk mg a jrgnyunkon. Elso varici a lapcsere, amikor is a rugkteg rvid legfelso lapjt alulra tesszk be. Msik eshetosgnk, hogy szerznk hosszabb laprug lefogat csavarokat s a laprug al, behelyeznk tbb laposvasat, mgpedig olyan szleset, mint a laprug, olyan hosszt, mint a blcso s annyi darabot amennyit ltetni szeretnnk. Ez is egy alternatva br szemly szerint minden esetben a rugkovcsos megoldst javasolnm mindenkinek!

Az elso laprug gyri rajza beszerelt llapotban.

Az hts laprug gyri rajza beszerelt llapotban. |

s egy elso laprug kiszerelt llapotban |
A 4 temu Trabantok futmuve mr mindentt spirlrugval volt szerelve. Ezek ltetsre kt varicit is hasznlnak. Az elso szintn a rugkovcsos megolds, amit mr az elobb lertam. Csak itt ugye nem a laprugt laptjk, meg hanem a spirlt nyomjk ssze. A msik lehetosgnk az, hogy egyszeruen kivgunk a rugbl, mondjuk 2 krt. Sokan teszik gy, br szerintem most is inkbb rdemesebb a rugkovcsunkat felkeresni. Mielott mg ttrnnk a hts fertlyra, mg itt kell, megjegyezem hogy a 1988 utni 2T Trabikon mr htul spirl rug volt! Teht az ltetsk szintn az elobbiekben lertakkal egyezik meg.
Nzzk akkor a hts futmuvet. 1988 elotti 2T Trabikon htul mg laprug volt (szerencsre). Ezek ltetse sem tr el az elsotol. Szval irny a rugkovcs. De ha mg most sincs a kzelben szakember egy kis cselt itt is, tudunk alkalmazni. A laprug vge alatt van egy-egy gumipogcsaszeru valami, ami a lengokarhoz alulrl fel van csavarozva. Ha ezeket kivesszk egy picit, lentebb kerl a htulja. Kivtel utn, ha lehet, a gumirl prbljuk meg levenni a kis fl gmblyu vasdarabot s egy anyt hegesztve, r tegyk vissza, hogy a rug felfekvse tkletes legyen. (a kpen nincs visszatve)

Itt lthat, vagyis mr nem lthat a pogcsa, amit a rug vge all kivettem. |
Mg egy dolgot meg kell emltenem, ami taln ide soroland. A kerekek kirugzst is meg kell akadlyoznunk. Rgebbi szrikon mg gyrilag fel voltak ktve evgett a futmuvek. Nos valami hasonlt kellene csinlni neknk is. Elol s htul a doblemez peremnl tallunk ehhez lyukakat, ha nem, akkor frni kell a kpeken, lthat mdon. Az elso lengokarokon rgen, amikor mg gyrilag felktttk volt 1 flecske, elol ehhez (ugye ha nincs, akkor hegeszteni kell r) htul, pedig csak egyszeruen U alakban (a kart tlelve) kell a ktst elvgezni. A lengokarokat mindig terheletlen llapotban kell felktni, gy hogy a rugt ne fesztsk meg, mert akkor ugrlni fog a kocsi. Ehhez valami eros anyagot hasznljunk, pl. futszalagktl vagy biztonsgi vet. Nagyjbl ezzel t is vettnk az ltetssel kapcsolatban szinte mindent.

|

|
A Terpeszts:
Akkor t is trek a msik problmra, a terpesztsre . Igaz, ha mr megltettk a gpet, akkor a Trabant felfggesztseinek mukdse miatt mr nem fognak annyira csnyn llni a kerekek. Azt nem kell senkinek ecsetelni, hogy a Trabant kerekdolse nem ppen sportos bellts. A 2Tnl elol htul a 4Tnl mr csak htul volt jellemzo a Ttra teherauthoz hasonl kerkdolsi szg. Eloszr is nzznk a kocsi htulja fel picit, mert ott a 2T s 4T terpesztse megegyezik. Mindekt tpus esetben 2 hasonl lengokart tallunk. A megolds a kvetkezo: a kt kzpre eso csavart, ami a lengokarokat felfogja, kicsavarjuk. (a gyri csavarhoz 18-as mretu kulcs kell, ezt csak azrt rom le, mert egy tlagos kszletben ugye 17/19 csillag vagy cro-va fej szokott lenni!) Ha kicsavartuk akkor az aljrl le lehet venni egy, un. fmpogcst, ami egy gumiba szorul bele az, pedig a lengokarba. Na olyat kell szereznnk mg 2 db-ot (egy oldalra egyet) ezen kvl mg szksgnk lesz 2 olyan csavarra is, amit kivettnk, csak egy kicsit hosszabb kivitelben. Ha tudunk, prbljunk meg csavarboltban venni hozz ugyanolyan menetsurusgut (12x1,25) csak vagy 30mm-el hosszabbat. Ha nem tudunk akkor 2T elso laprug lefogat csavart is, hasznlhatunk. Ha mindent beszereztnk akkor mr csak be, kell tenni. A muvelet egyszeru, fogjuk a vaspogcst, amit pluszba szereztnk s egyszeruen a lengokar felso rszbe is, nyomunk egyet. Teht alul fell lesz egy-egy pogcsa, majd a hosszabb csavarral visszacsavarozzuk. Kicsit trkkzni kell vele, vigyzzunk nehogy flrekapjon a csavar, mert akkor tnkreteheti a menetet!!! Ha 2T elso laprug csavart hasznlunk elkpzelheto, hogy picit nehezebben fog belemenni. De szpen lassan ki becsavargatssal vatosan minden gond nlkl behajthat s hasznlhat. Ha ksz menjnk egy krt a gppel, s utna nzzk, meg mit alkottunk. Ha ltetve is van/lett a kocsi akkor szpen fog llni a htulja. Egy msik varicija ugyanennek a terpesztsnek az, amikor a lengokarokat nem pogcszzunk, hanem “meghajltjuk”. Ehhez a lengokarok szrt a tvknl a (kerk feloli oldalon a kerek alakt, ami a kocsi kzepe fele megy) kell meghajltanunk mindkettonl pontosan ugyanazon a helyen. Megvgjuk a kart annyira, hogy a felso rszt ne vgjuk t. Ezutn meg kell nyitni a bevgst, attl fggoen, hogy mekkora terpesztst akarunk, majd hajltsuk meg. Ha megvan, ellenorizzk le, hogy egyformn llnak e. Ezt gy tudjuk megcsinlni, hogy a csapgyhz tetejnek s a lengokar vgnek a tvolsgt lemrjk. Ha nem egyezik, akkor mg kalapccsal prbljunk lltani rajta. Ha ksz, akkor a rst behegesztjk, s az egszre egy 25-30-as kb. 50cm hossz szgvasat heggesztnk. Ezzel ugyanazt rjk el, mint a pogcsval csak taln kicsit “profibb” s stabilabb megolds. Vigyzzunk arra, hogy a rgi karok nem nagyon brjk az ilyen kaszabolst. Ha mr rohadsokat fedeznk fel, akkor mindenkpp vegynk msik karokat.

|

|
A hts lengokarok al fellre behelyezett plusz vaspogcsa. |
A hts lengokarok megvgsnak helye. |
Nzzk mi a helyzet az aut elejvel. Szerencsre a 4T elso futmuve mr “normlisan” ll, itt alapesetben nincs is szksg a terpesztsre, annl inkbb a szksg van viszont a 2T-nl. Egy ltets utn mr itt is bartsgosabb a helyzet, m akit mg ez nem nyugtat, meg annak ajnlom figyelmbe a kvetkezo megoldsokat. Ami taln a legjobb s legstabilabb megolds az a hosszabb fggocsap alkalmazsa. Ezt csinltatni kell eszterglyossal, s egyszeruen le kell cserlni a rgit. Az anyag minosge nagyon fontos, mint minden ilyen alkatrsz elksztsnl!!!! Mivel hosszabb ezrt kintebb tolja a kerk als rszt ezltal terpeszt be a gp.

|
1. A fggocsapnl 2. Lengokarnl 3. A blcsonl val hosszabbts |
Ugyanezt a hatst rjk el, ha toldott lengokarokat alkalmazunk. Ilyenkor, mint ahogy a nevben is benne van a lengokart, megtoldjk, s ez nyomja kintebb a kerk talaj fel eso rszt. Olyan megoldsrl is hallottam mr hogy a blcson lvo fleket (ahova a lengokart csavarozzuk fel) levgjk, s hosszabbra cserlik. A hats ugyanaz. Ha ezeket a megoldsokat hasznljuk, akkor nmi kis nyomtvnvekedst szintn tapasztalhatunk.
Ltezik mg 1 alternatva, mgpedig az, amikor a laprug hosszbl vgunk le. A laprug vgn tallhat kt visszahajltott rsz, minket most az rdekel, ahol a futmuhz van csavarozva, teht nem az, amiben a biztost szeg van. Ezt vgjk le s hajltjk visszbb a kvnt mrtkben. Ebben van egy-egy, un. szilent (gumipersely) ezeket ilyenkor rdemes kicserltetni. Mint ltalban minden ilyen munklatot ezt is szintn rugkovcs vllal. A dolog szpsghibja csupn annyi, hogy gy a nyomtv viszonylagosan cskken, s a kerk bentebb kerl. Emellett a visszahajtsnl a vgsoknak nagyon pontosaknak kell lenni, mert nagyon ellltja a futmuvet. Ha ezt a mdszert vlasztjuk, akkor a kerksszetartst mindenkpp jra be kell lltani (lltatni).

|
Az elso laprug rvidtsnek irnya |
Minden terpesztsi mdnl feltessznk a krdst, hogy mgis mennyivel legyen hosszabb a lengokar vagy rvidebb is a rug. Mint mr emltettem ltets utn mr jobb lesz kicsit a helyzet. Ezrt a hats minden esetben ms lehet. 10mm-es mdosts esetn kicsit mr fog terpeszteni a kerk, 15mm esetn mr lthatan befele ll majd a kerk felso rsze. (oldalanknt rtendo) 15mm-nl nagyobb mdostst n mg nem prbltam. Figyelembe kell vennnk azt is, hogy ha a laprug rvidtses mdszert vlasztjuk, akkor maximum 15mm lehet oldalanknt a rvidts, mert a nyomtvrdon (ahol a kerksszetartst kell lltani) nem tudunk sszbb tekerni. A msik tnyezo, ami igaz nem olyan veszlyes, (inkbb rgi tpus vlt esetn) az az, hogy a terpesztssel a fltengelyek kintebb kerlnek a vltbl, teht a vigyzni kell, hogy ki ne essenek az esetlegesen extrm mrtku terpesztstol.
A Nyomtvszlests:
El is rkeztnk a legknyesebb tmhoz, a nyomtvszlestshez . Vglis az ltets s a terpeszts is eredmnyez egy viszonylagos nyomtvszlesedst. De termszetesen ez nem elg. Az egyetlen gond itt a mubizonylat, ugyanis csak akkor kzlekedhetnk nyomtvval, ha van rla mubizink. Mivel a Trabira nem nagyon lehet venni mubizonylattal nyomtvot, s ha van is, akkor elg drga dolog ezrt ugye kszt az ember magnak s kockztat. Viszont oda kell figyelnnk nagyon, mert baleset forrsa is lehet a szakszerutlenl (olcs gyenge anyagbl) elksztett nyomtv/tocsavar (mint minden ms ilyen alkatrsz) a dolog lnyege egybknt a j minosgu anyagbl eszterglt hosszabb tocsavar. (alapanyagknt szolglhat esetleg Lada vagy IFA hengerfejcsavar) Ha sikerlt elksztetnnk eszterglyosunkkal a tocsavarokat akkor, nosza cserljk is ki. Az agy lehzsa utn (rgi tpus futmu esetn szksg lehet agylehzra, jfajta esetn a csavar kivtele utn szt kell, jjjn, ha nem vatosan meg kell tgetni a tengely vgeit) csak egyszeruen ki kell tgetni oket majd az ujjakat visszatni.

|
Gyri agylehz a rgi tpus agyhoz |

|

|
Tocsavarok |
Nyomtvgyuruk |

|
2T Nyomtvgyuru rajza |
Ezek utn mr csak nyomtvgyurukre van szksgnk, amit szintn egy eszterglyossal kszttethetnk el. A nyomtvgyuru elkszttetsnl gyelni kell arra, hogy a slya minl kisebb legyen, ugyanis minl nagyobb tmeg forog annl jobban romlik a fkhats! Teht alumniumbl clszeru olyan 30mm szleset (persze itt is ignytol fggoen). Ezek utn csak egyszeruen, mint egy alttet a kerk al kell tenni. Nagyjbl ennyi a tudomny, mindenesetre mindent csak szakszeruen vgezznk el, mert brmi nemu kknyols balesetveszlyhez vezethet! Ha ngytemu trabink van a szlests termszetesen, ugyangy trtnik csak a nyomtvgyuru mretei msok. (hasznlhat Lada nyomtvkarika is!)
Alufelnik:
Alufelnit a Trabira! Egyre tbb Trabin lthatunk manapsg alufelniket. Ami a Trabi osztkrre (4x160) felmegy, az az un. Irmscher alufelni. Ezeket a Wartburgokra gyrtottak elmletileg de egy kis gyeskedssel a Trabira is felpattinthatak. Alapveto problma az, hogy ha felteszed, belernek a rugk vgeibe a felnik peremei. Ehhez ugye nyomtvot kell hasznlnunk, ezzel meg is olddik a problma (elol-htul olyan 10mm kell minimum, ha htul laprug van, akkor nyomtv nem szksges) De mint mindig most is van csel hogy, hogy kerljk el a nyomtvozst. Az elso laprug felfele kunkorod rszt le kell vgni (amiben a sasszeg van) tovbb az agy azt a rszt, amin a sasszeget tdugod. Ha ezeket levgod simn, felmegy a felni. Htul, ha laprugs alapbl nincs problma, viszont ha spirlos, akkor mr nem fr el. Ekkor a rugtnyrt lentebb hegesztjk, s nyomtvot tesznk fel. Viszont nyomtvval elofordulhat, hogy srvdo perembol ki kell vgni kicsikt. Ezrt picit gzosabbak a spirlos Trabik. Mindezen trkkk mellett is minden esetben kellenek hosszabb tocsavarok. Igaz felteheto a Trabi tocsavarra is de akkor mr nagyon kevs menet fogja. Addik a krds, hogy honnan tocsavar? Ha csak picit kell hosszabb akkor a Wartburg hts tocsavarok fl centivel hosszabbak a Trabantnl. Ezekkel ppen felcsavarozhatak (nyomtv nlkl). Mellkesen emltem meg, hogy az alufelnikhez szinte mindig ms anya jr. Msabb a kialaktsa, hossza stb. Ezekrol ne feledkezznk el felni vsrlsakor s esetleges tocsavar esztergltatskor. Mg egy aprsg, htul, ha laprugs a gpnk s nyomtv nlkl tesszk fel, a kzifk tart kis flecskt a lengokar belso oldalra t kell helyezni, mert bele fog rni a felni perembe.

|
Az Irmscher felni |

|

|
Elso rug s felsofggo levgsa a piros vonal mentn |
Trabi hts agy (j tpus) mellett a gyri tocsavar s anya mellette a Wartburg tocsavar s alufelni anya |
Msik lehetosgnk hogy ms mretu osztkru felnit tesznk fel. Ehhez egy specilis nyomtvot kell kszttetni aclbl (min 30mm vastagot) amit hozzcsavarozunk a gyri tocsavarokhoz majd ugyanebbe a nyomtvba 45 fokkal elforgatva vagy tocsavarokat, tesznk vagy meneteket, kszttetnk bele. s vgl erre fog felkerlni az "j" felnink. Clszeru valamelyik nagyon elterjedt szabvnyt hasznlnunk (4x100) vagy termszetesen olyat amilyenre szksgnk van. Ha mr felni kell, akkor ugye 4 db kellene a kocsira. Teht htulra is kell valami kis talakts. Hasznlhatnnk az elozo mdszert is, de vgl is van egyszerubb. A 4T hts agya. 1:1be felteheto a 2T re is mivel a lengokar megegyezik. Ezzel a problmnk meg is olddott, persze ha a 4x98 (esetleg 4x100) szabvny megfelelo neknk.

|
Az talakt nyomtv |
A 4T Trabinl mondhatnnk knnyebb a helyzetnk, mert a 4x98-as osztkr jobban elterjedt szabvny, sot mg ugye a 4x100-as felnik is felmennek r, teht nagyobb a vlasztk. Ha 4x100-as felniket tesznk fel, gyeljnk, arra hogy kzpontosan menjenek fel, mert egybknt rzni fog. Ezt egyszeruen gy tudjuk elrni, hogy mindig a szemkzti anykat hzzuk nagyjbl egyformn. Termszetesen most is felni fggvnybe alkalmazni kell esetleg hosszabb tocsavarokat, nyomtvot s egyb okossgokat, amiket mr fentebb megemltettem. A spirl rugk neheztik a dolgunkat a legjobban, teht nyomtvra szinte biztosan szmtanunk kell. Kivtel, ha pontosan olyan felnit vesznk (rendelsre lehet kapni) ami a gyri mrettel egyezik. Ennek mrete 5Jx13 ET35-ET36 (5,5Jx13 ET25-26).

|
A 4Tre pontosan felszerelheto (s hasznlhat) alufelni amit, forgalomban kapni lehet |
________________________________________________________________________
Mindezen muveletek elvgzse utn egy olyan tfekvsu autnk lesz, hogy kanyarban eljul szloanynk, ha egyltaln bemerszkedik mellnk :). Vigyzzunk arra, hogy kocsink jdonat kpessgei szinte knyszertik az embert arra, hogy minl gyorsabban, minl hatrozottabban, minl merszebben szaggassuk az aszfaltot kanyarokban! Olyan, mint az irc: elobb-utbb fggov vlunk. Annyi felelossgnk van, hogy ne hzzunk bele lesebb kanyarok elott, ha jnnek mgttnk "jobb" kocsikkal ( "Ha a Trabant brja, az n Opel-Renault-Fiat csodajrgnyomnak is mennie kell!" ), mert csodlkozni fognak, hogy a gp biza nem brja az temet! Ha egy ilyen kocsi - mrmint a Trabant, nem a msik :) - hrom kerkre ll, az mr csodaszmba megy! (Ezt tbbnyire onnan tudjuk meg, hogy a kanyarban rviden felbog a motor: az egyik kerk kiprg, a msik nem hz, mert ledifferl.) Ha egyedl lnk a gpsrknyban, tapasztalni fogjuk, hogy balkanyarban jobban megy a jrgny, mint jobbkanyarban. Ez termszetes, hiszen balra kanyarodva ott a teljes slyunk azon az oldalon, mely megprblna felfel mozogni a kifel val sodrdssal egyetemben. (Nem rt j gumikat beszerezni, klnsen elore, hiszen ha nincs megfelelo tapadero, akkor a kocsi eleje "tr ki", s hiba a szupi hts futmu, bizony kszni fog jrgnyunk! Ezt persze akkor is megtapasztaljuk, ha j a futfellet, de az t homokos-kavicsos-mocskos-vizes-egyenetlen.) Egy apr tlet: ha ki akarjuk hasznlni a j tfekvst, akkor ne fljnk kanyarban gzt adni! Ugyanis nem elg, ha egyszeruen csak "beengedjk" a kocsit a kanyarba, onnan (ki is) kell, hogy hzza valami, elore, ez a valami pedig az elso (hajtott) futmu. A msik, hogy pl. mellkutcra val lekanyarods elott ne finoman mozgassuk a kormnyt, hanem hirtelen dntsk be a gpet! Az elso kerk az, mely hajlamosabb a kszsra, ezt a hajlamot faragtuk le azzal, hogy egy gyors mozdulattal bevittk a kocsi elejt, a tbbi mr a hts futmu dolga. Itt veszi szre az ember, hogy ssze-vissza csszik az lsen :). Igen, a Trabant "gyri" lsei nem kpesek arra, hogy megfelelo oldaltartst biztostsanak, rdemes beszerezni egy (pr) kagyllst, ha nem akarunk vagy az ajtn kvl, vagy szomszdunk lben kiktni :-. Annyit mg megjegyeznk, hogy ne akarjuk mindenron jrarni a fizikt, mert kellemetlen meglepetsben lehet rsznk!
|