Tuningman
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Videó klipp!!
Irigy Hónaljmirigy-Numerakirály
 
Számláló
Indulás: 2004-07-25
 
.
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
linkek
 
.
 
Szavazás
 
Utolsó Frissítés
<
 
Helyes írás
Írjuk helyesen!
 
Lemezborító kereső
Borító Keresõ
Tipus:
Elõadó:
 
számláló
TRY.HU
 
Idő járás
Click for Budapest Ferihegy, Hungary Forecast
 
Reklám
ReklámCsere - reklámozza ingyen weboldalát!
 
...
 
Reklama
 
Banner

ReklámCsere.hu - Reklámozza ingyen weboldalát!
 
Szavazz!
Szavazás
Mit tegyek még az oldlara?

Képet
Videót
Animációt
Linket
Zenét
Játékot
Bannert
Tuningot
 
Képcserélő

Magyarázat:
A kép helyzete: of

 
Autó tuning
Autó tuning : Trabant tuning házilag 4

Trabant tuning házilag 4

  2005.02.27. 18:08


H 1-1 karburátor tuning & egyebek

Igen, tényleg igaz! Nem csak a régebbi 28HB 2-7-es karburátorral lehet aszfaltbetyár-Trabit szerkeszteni! ;)

TARTALOMJEGYZÉK

1. A karburátor általános jellemzoi

2. Az elvi megoldás

3. A gyakorlati megvalósítás

4. Honnan szedjek 70-es fúvókát?

5. F O N T O S tudnivalók

6. A dúsítórendszer muködése

7. A dúsítórendszer üzemelési pontja

8. Beállítások, üzemzavar-elhárítás

9. Tapasztalatok (teljesítmény, fogyi)

10. Ha már a karbinál tartunk


1. A karburátor általános jellemzoi:

A 28H1-1 típust, a P65/66 jelu motorok számára fejlesztették ki. A 28HB típushoz képest a következo szerkezeti átalakításokat végezték el:

1. Szívókönyökben, szimmetrikusan ágyazott indítószelep, a kifogástalan hidegindításért.

2. Az optimális tüzeloanyag-levego keverék elérése érdekében egy mechanikusan muködtetett dúsítórendszerrel látták el.

3. Leplombálható alapjárati rendszer, fojtószelep-állítgatás nélkül is beállítható az alapjárati fordulatszám.

4. Jobban egyeztetett eloporlasztó. Nagyon sovány keverék a részterhelési tartományban.

5. Gyárilag egész jó teljesítményre és alacsony fogyira állított rendszer.

Mint láthatjátok, számunkra a 2. pontban foglaltak a legfontosabbak, a tuning szemszögébol! Igen ám, de kérdezhetnéd, hogy minek ez az egész. Kicseréled a fofúvókát (pl.: 125-ösre) és kész. Na ja, de ezzel jelentos fogyasztásnövekedést érsz el! A 125-ös fofúvóka állandóan muködik, amikor mész a kocsival és így benzinbol is többet eszik, alacsonyabb fordulatszám esetén is. A listára többen írták, hogy ilyen esetben a NINAUSZ dob sem fejtette ki a várva várt hatást (pl. Haász Attila), sot mintha rosszabbul is ment volna a gép.

Egy rövid példa. Eigen Péter ( kétütem ) barátom ( Váci Trabant Klub ) 28 H1-1-ben a fofúvókát cserélte 125-ösre . A keverocso felso "légfúvókáját" csökkentette 60-asra (beforrasztotta, majd kifúrta). A gép nehezen indult, füstölt. Menet közben igaz picit szaporább lett, de ette a benzint rendesen. Állítólag 9 liter körüli volt a fogyi vegyesben, NINAUSZ-szal... Éppen ezért, a minap vissza is tette a 113-ast.;) Lehet kapni Karburátor-javító készletet Trabihoz (125, 115, 50, úszótuszelep (200-as fúvókával, széria 28H 1-1-ben 250-es!!!), alapjárati -CO- csavi). Lásd a mellékelt képen a piros papíros csomagot. Persze van még ezen a képen más is. Azok maradjanak meg: "Találd ki!" alkatrészeknek.:)

Sokat töprengetem azon, hogyan lehetne megoldani, hogy javuljon a teljesítmény és a fogyasztás se emelkedjen drasztikusan. Közben az alapmu tuning oldalon olvastam pár szót, amelybol kiindulva kutattam tovább és jött a felismerés.:)))

 

2. Az elvi megoldás:

Most olyat fogunk csinálni, hogy "fürdünk is, de nem is leszünk vizesek".:)

A megoldást a dúsítórendszer átalakítása kínálja! Hogy érthetobb legyen, álljon itt egy kép segítségül.


A dúsítórendszer áll a fojtószelep (jobb kép) tengelyére erosített - az úszóházban található - bütyökbol (11) , a szelepemelobol (12) (bal kép), a dúsítószelepbol (13), a járulékos fúvókából (14). Nomeg a keverocso (7) aknájából [kiegyenlítóocso (8)] és az eloporlasztóból (9).


3. A gyakorlati megvalósítás:

A változtatásokat - véleményem szerint - a járulékos fúvókán kell végrehajtanunk! Rakj ide a 45-ös helyett pl. 70-es fúvókát egy másik 28H 1-1-bol (errol késobb).;) A dúsítórendszer bekapcsolásakor érezheto lesz, hogy fokozatosan a pedál lenyomásának hatására, jobban gyorsul a járgány. Padlógáznál 113+70=183-as fúvókának megfelelo az áteresztoképessége! (113=fofúvóka). De akár el lehet menni tovább is. (Ezen oldal elso verziójában 60-as fúvókát ajánlottam. Egyelore a tapasztalatok azt mutatják, hogy a 75-ös fúvóka is jó alternatíva! Olvasd tovább!)

Ha nem tudsz beszerezni karbit, még töröttet sem, vagy nincs bontó a közeledben, akkor is van megoldás, mégpedig a furkálás. Célszeru több 45-ös fúvókát beszerezni (pl. javító csomag). Egyet meghagyni, tuti ami fix. A többit pedig felfurkálni, mindig csak kis léptékben, próbálgatni. Továbbá a Simson fofúvókája is remek, melynek mérete 75-ös, Csarlee most ezzel nyomul.:)

A dúsítószelep áteresztoképessége kb. 200 körüli fúvókának felel meg. Jóllehet, két 200-as körüli furat van a palástján (ami elvileg 400), de a kúpos szelepülék átméroje szerintem nem több, mint 200, ha a "szelepszár" által elfoglalt helyet is beleszámítjuk. Ha jobban megnézed a kinagyított dúsítószelepet (jobb oldali kép), akkor látni. Ennek a kúpos szerkezetnek köszönheto, hogy fokozatmentesen kezdi el az egyre több üzemanyagot szállítani a járulékos fúvókához.

 

4. Honnan és hogyan szedjem ki a 70-es fúvókát?

Kérdezhetnéd, hogy "Na jó, de honnan a búbánatból szerezzek be 70-es fúvókát?" Ez a legegyszerubb dolog, mondanám én!;) Kevesen tudják, hogy a 28H1-1 karburátor tartalmaz egy ilyen fúvókát. Tehát nem kell furkálni. Ez a fúvóka az alapjárati keverékfúvóka. A fenti robbantott rajzon a 17-es jelölést viseli. Meg kell látogatni egy bontót és még egy ilyen karbit (esetleg csak fúvókát) beszerezni, vagy többet. A fúvókát magát eléggé eldugták a kis hamis DDR-es mérnökök.:))))

 

2002. május 29. Lehet venni Wartburghoz is karburátor-javító készletet. Ez nem piros, hanem sárga "csomagolású". Ebben van 75-ös 90-es és 125-ös fúvóka (persze keverék-állító csavar és úszótuszelep [180-as fúvókával] kiséretében). Tehát nem kell ezért másik karbit hajtani.:) Ja, 550 Ft-ért vettem a készletet.

A jobb oldali képen láthatod a 70-es fúvóka megközelíthetoségi helyét. 

Igen, a karburátor peremén található . Legfelül egy gumidugó (piros nyíl) található (fekete kör alakú valami a rajzon), amit tu segítségével célszeru kiszedni/feszegetni.;) Alatta egy normál hornyos csavar , melyet csavarhúzóval csavarhatunk ki. Majd ezen alkatrész eltávolítása után válik láthatóvá a várva várt szerzemény, a fúvóka . Nosza, csavarjuk csak ki!;)

 

5. FONTOS tudnivalók:

A járulékos fúvóka kiszereléséhez legjobb, ha leszeded a karburátort! Persze ügyesek megpróbálhatják a csatorna mélyérol elobányászni, majd belecsavarni a másik fúvókát a karbi felszerelt állapotában is.;) [Nekem van olyan karbim, amibol még kiszerelt állapotban sem tudom kicsavarni.]

A járulékos fúvóka kívülrol hozzáférheto , a tömlokapcsoló-toldat alatt az úszóház alján található. Lásd alább a képet (pirossal bekarikázva)! 11-es kulccsal ki kell csavarni a hatlapfeju anyát, ott lesz a csatorna végében a széria 45-ös fúvóka.

Az átalakítással elért nagyobb összátereszto képesség (példánk szerint a 183-as) csak a dúsítórendszer teljesen nyitott állapotában valósul meg. A dúsítórendszert kevesebbet muködtetve, viszont annyit eszik mint normál (széria) esetben!!!!

Ez annyit jelent, hogy ha nem akarok száguldozni, nem taposom bele a homlokfalba a gázpedált, akkor a fogyi is normális lesz. Sot, át is állíthatjuk a dúsítórendszer "bekapcsolási" pontját késobbre, így ezzel lehet játszani az optimális benyafogyasztás irányában. Ezt úgy érjük el, ha kifelé csavarjuk a szelepemelo-anyát, növeljük a 23mm-es széria méretet (lsd. kép).

Gondolj csak bele, a fofúvóka cseréje esetén, az állandóan a nagyobb átmérovel okádja a sok benzint , "attól függetlenül", hogy mennyire nyomod a gázpedált. Nem kíméli cseppet sem a pénztárcádat. Persze mint minden esetben, így itt is kompromisszumot kell találni. El kell dönteni, hogy mi a fontosabb számunkra. De véleményem szerint ezzel a karburátorral megoldható a kimagasló teljesítmény és az optimális fogyasztás is.

Szerintem , nem szabad túl nagy járulékos fúvókát sem beletenni. Hirtelen gázadáskor, amikor a dúsítórendszert is muködtetjük, kiszippanthatja az úszóházban lévo benzint és lefulladhat a motor. Nem lesz alapjárat. Persze lehet, hogy nem is fordulhat ilyen elo. De azért csak ésszel! Vagy az üzemanyagellátást is tuningolni. Például az úszótuszelep beömlo furatait szaporítjuk. Arra is szükség lehet, foleg túl sok benzint evo motor esetén, hogy a benzincsap áteresztoképességét kell növelnünk. Láttam az október 6-ai pesti Listatalin egy Tuning-gépet, ahol a benzincsap egy - asszem 1/4"-os - golyóscsap volt.:)))

Lehet próbálkozni a keverocso átalakításával is, hogy jobb legyen a keverékképzés. Minden csak ido, tapasztalat és türelem kérdése.

De ne akarjunk egyszerre sokmindent!!

TAPASZTALAT: Egyszerre csak egy dolgot alakíts át. Akkor tudni fogod, hogy mi az amit esetleg elronthattál. Ellenkezo esetben fohet a fejed, hogy mi lehet a baj oka.

 

6. A dúsítórendszer muködése:

A fojtószelep tengelyével összeépített bütyök a szelepemelon keresztül 35 foktól kezdodo fojtószelep nyitószögeknél nyitja a dúsítószelepet . Így a tüzeloanyag az úszóházból a járulékos fúvókán keresztül is eljuthat a keverocso aknájába, ami ebben az üzemi tartományban a keveréket dúsítja. Az elmélethez lásd a karburátor robbantott képét, az oldal tetején! 

 

7. A dúsítórendszer üzemelési pontja:

A dúsítószelep 38-41 fok fojtószelep-nyitószögnél (fojtószelepút 7,95-8,35 mm, ill. résméret a fojtószelep és a szívócsofal között 4,2-4,5 mm ) kezd nyitni . A nyitási kezdetet a szelepemelonél lehet beállítani. A beállítás alapértéke 23+-1mm. Fontos, ha leszedjük az úszóház fedelét, akkor lehetoleg új tömítést rakjunk vissza!! Ekkor biztosítható a 100%-os tömítettség.

 

8. Beállítások, üzemzavar-elhárítás:

Aki nem ismeri a 28H1-1-et, illetve 28HB2-7 típusú karbija volt, gondja támadhat az alapjárat beállításával. 

A plombált alapjárati keverékcsavarral (következo kép: sötétzöld nyíl ) a gyárban beállították a CO-emissziót. Legtöbbször ezt nem kell babrálnunk. 

A jobbra látható képen a piros nyíl jelöli az állítható alapjárati keverékcsavart. Ezzel tudjuk a kívánt alapjárati fordulatszámot beállítani. 

A csavar:

-becsavarásával csökkenthetjük, 

-kicsavarásával növelhetjük az alapjárati fordulatszámot. 

Tudni kell, hogy ennél a karbinál a fojtószeleppel (pillangószelep) sem kell machinálni alapjárat állítás céljából! 

A jobb oldali képhez szeretnék egy kis magyarázat ot fuzni. 

A világoszöld nyíl jelöli a könyök-szorító imbuszcsavart. Ezt érdemes jól meghúzni, esetleg a könyök pereme alá tömítoanyagot is rakhatunk, nehogy falsot szívjon.

A piros nyíl mutatja az a hatlapfeju csavart, mely alatt található az alapjárati fúvóka (45-ös). 

A sötétzöld nyíl jelöli az alapjárati keverékcsavar helyét (plombált). Ezzel lehet a CO-értéket állítani. Kipufogógáz elemzo muszer kell hozzá!

A kék nyíl egy normál hornyos csavarra mutat, kicsavarásával láthatóvá válik az alapjárati csatorna egy része és az alapjárati keverékfúvóka (70-es) felso éle.

A fehér nyíl mutatja az állítható alapjárati keverékcsavar elhelyezkedését.

Az itt látható képen másik szemszögbol láthatóak a fent már leírt alkatrészek. A színezések és a jelölt alkatrészek megegyeznek a fenti ábrán találhatóakkal! Esetleg még annyit, hogy ha jól megnézed, akkor a kék nyíllal jelölt csavar elott látható, az alapjárati keverékcsavar plombálása.

 

9. Tapasztalatok

2001. október 27.:

Csárli október 21-e körül szerezhetett be egy 28H 1-1 karburátort. Mivel olvasta ennek az oldalnak az elso verzióját, gondolta, hogy jó lenne feltuningolni ezt a karbit a leírásban foglaltak szerint. Sokat beszéltünk telefonon, pesti talin a témáról, de sajna én csak elméleti támaszt tudtam számára nyújtani. Akkor még én sem tudtam, hogy a legnagyobb gondot okozó méretu fúvóka, pl. a 70-es adja magát.:) (Errol már fent olvashattál, ha meg elkerülte a figyelmedet nézd meg...:))) )

A karbi felapplikálása után az alapjárat tal gyult meg cimbi baja. De szerencsére a távgyógyítás segített.;) Úgy ment a kis 2T-moci alapjáraton, mint egy svájci óra, hogy tulajdonosa szavaival éljek.:)) Sajna akkor még nem állt rendelkezésére nagyobb járulékos fúvóka. A próbaút után arra panaszkodott, hogy nem húz olyan jól és már 90 km/h körül " üveghang ja" van a motornak. Majdhogynem visszasírta az átfabrikált régi 28HB 2-7-esét.;) Igaz azt a nagymértéku kopás (fals-levego hegyek) miatt kellet kicserélni.

Aztán jött a következo probléma. Eltunt egyik pillanatról a másikra az alapjárat . Csak akkor nem fulladt le a gépezet, ha teljesen kihúzta a szivatót. De ekkor meg iszonyatosan felpörgött a motor. Rájöttünk, hogy valószínu valahol túl sok levegot kaphat és emiatt felhígul a keverék - ezért nincs alapjárat. Aztán a szívató behúzásával meg nem csak benzinben, hanem levegoben is dúsította a keveréket - ezért pörgött (bogött) fel.

Kiderült, hogy valahol elhagyta az alapjárati fúvókát fedo hatlapfeju csavart (lásd e téma feletti képeken: piros nyíl ). Ido közben egy Simson karburátorból beszerzett egy 75-ös fúvókát. Ha már úgyis szerelgette a karburátort, betette ezt is. Bontóban sikerült beszerezni a szükséges hatlapfeju csavart. Összeszerelés után jött a próba. A próbaút közben felhívott, hogy nagyon harap a gépezet ezzel a fúvókapárosítással. A motor és a tulaj hangja is teljes elégedettséget sugallt.:))

Igaz a fogyasztásról még nem tudunk pontos adatokkal szolgálni, de addig is érd be annyival kedves olvasó, hogy érezhetoen javított a motor teljesítményén ennek az egyetlen fúvókának a cseréje. További tapasztalatok hamarosan. Ja és még az úszóházfedelet sem kellett leszedni...


2001. november 3.:

A 75-ös járulékos fúvóka nagyon bevált, a fogyi 7 lityi/100 km! A 28HB karbi után egy kicsit kevesebb a végsebesség (kb. 110 körüli) viszont sokkal dinamikusabb az autó, foleg 2-esben 3-asban erezheto, ha hirtelen rálépsz a gázra, HARAP mint az állat!!!:) ( Csárli )

Ha esetleg van valaki, aki szintén próbálkozik ezzel a fejlesztéssel és vannak tapasztalatai (jók/rosszak) ossza meg velem, hogy aztán a nagyérdemunek közhírré tétessen.:)

HADD SZÓLJON!:)

 

10. Ha már a karbinál tartunk:

Még valami, a Wartburg BVF 40 F1-11-es karbijában 2 db 75-ös fúvóka is van. Szóval hiénák, "Bontóra fel"!:)

 
...
 
Naptár,Névnap
 
Menetrend
honnan:

hova:
mikor:

 
óra
 
Extrák
 
Animációk
 
Chat
Kellemes szórakozást mindenkinek!
 
:)
Beállítás Kezdőlapnak!
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Rádió
 Online rádióadás
 
            
 
Óra, naptár
 
 
..

A nap képe:

 
Hírek
MP3 Kereső
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?