Trabant tuning házilag 6
2005.05.24. 15:01
1. Először is kezdjük az optikai tuninggal, amit az ember saját ötletei alapján alakíthat ki. Értem ezalatt az ablakfóliázástól kezdve, a többszínű fényezésen át a sportfelnikig. Szerintem ez a legszubjektívabb része a tunignak, szóval mindenkire rá van bízva, hogy "csicsázza" szeretett járgányát.
Lehet kapni pl. műanyag kiegészítőket, spoilereket, lámpaburákat, stb. ha utánakukkant valaki a neten, talál eleget. De ha mégsem, akkor itt egy telefonszám: 249-26-74 (Én sem tudom pontosan, hogy milyen üzleté-ha egyáltalán-de legalább egy biztos támpont ;)).
Én speciel a műszerfalra raktam öntapadós, faintarziájú borítást, a képeken is lehet látni - már amennyire.
Még egy nagyon elegáns megoldás: a kárpitot bársonyra áthúzni, vagy esetleg műbőrrel bevonni. Időigényes, fáradtságos munka, akár több órás is lehet (4-5h), de mindenképp úgy fest tőle a verda, mint egy Jaguar XJR - belülről :O) -.
Sport visszapillantó tükröket is fel lehet csappantani a kocsira, nagyon feldobja a kinézetét. Jelenleg az enyémen is van, jól néz ki, és nem is nagy kiadással jár (kb. 1000 Ft/db).
Ami szintén látványos, a dísztárcsa, tengelyvég-védő, krómos kerékanya... a lehetőségek száma szinte végtelen, a pénztárca, és a képzelet szabhat határt az elképzeléseknek...
Ma próbáltam a lámpák színezését, mégpedig igen jó hatékonysággal! A megoldás a következő: van ugye a sima lámpa, és erre kéne valami színezet. (ha készen akarsz ilyet venni, van olyan is, pl. Tungsram Superblue). Ez adta az ötletet, hogy milyen jól nézne ki egy kék izzó. Ha az ember hőálló kék festékkel vonja be, kéknek kék, de semmit sem lehet vele látni... így a következőhöz folyamodtam: az izzót kék alkoholos filccel színeztem be, és az eredmény tökéletes kék szín, minimális fényerőcsökkenéssel, tisztára úgy néz ki, mintha xenonkék izzó lenne benne, és mégiscsak egy széria izzó! Nagyon látványos, ajánlom kipróbálásra, ha esetleg nem nyeri meg a tetszésed, alkoholos vattával le lehet pucolni, és ott vagy, ahol elkezdted: egy színtelen izzó. Ennyi volt a mai "adag"...
2. A következő rész a futómű tuningja.
A legegyszerűbb kivitelezési mód: a laprugókötegből ki kell venni 1 rugólapot, lehetőleg a leghosszabbat, mert a feszítést a rövidebb, ívesebb lapok végzik. Ezzel a módszerrel kb. 4-5 cm-t lehet ültetni a gépet. Meg lehet próbálni, hogy 2 rugólapot szembefordítunk, de még számos lehetőség létezik.
Ha valalki csont kemény futóművet akar, berakhat plusz 1-2 lapot, de akkor hosszabb lefogócsavarok is kellenek.
Még lehet olyat is, hogy dőljön a kerék a negatív irányba, a szilentes végét izzásig fel kell hevíteni, majd 0,5-1 cm között visszahajlítani... ezzel a módszerrel nem úgy fog kinézni a csúcsgép, mint egy üres Tátra, hanem mint egy csámpás Polszki - jól megpakolva ;)).
A másik rész, amit erősíteni kell: a teló (lengéscsillapító). Előre érdemes Skoda teleszkópokat betenni, kicsi, elfér, DE olyan kemény lesz a rugózás, mint egy fullextrás lovaskocsin. Hátulra nem éri meg, mert nagyon pattog a verda, hacsak nem rakunk be 1 zsák cementet :O). Még egy mefontolandó ötlet: az olajat a telóban ki lehet cserélni sűrűbbre, ergo így is keményebb lesz.
Ide tartozik még: az első telókupolákat össze szokták hegeszteni, egy keresztmerevítővel. Kanyarban jobb a kerékösszetartás, nem dől annyira verda. Gyorsabban lehet kanyarodni, stabilabb az útfekvés...ilyen előnyei vannak és a hátrányok: ha szar állapotú a kasztni, könnyen szétszakítja, úgyhogy érdemes meggondolni, hogy barkácsol-e az ember...
Vannak még egyéb barkácsolások is, pl. Szpeter honlapján (Trabant tuning házilag), azokat nem kívánom részletezni, aki kíváncsi rájuk, nézze meg. Egy kis ízelítő a barkács módszerből: a lengőkart elvágják, majd egy másik vasdarab közbeiktatásával összehegesztik -- erre inkább nem mondok semmit, csak annyit, hogy nem ülnék be egy ilyen autóba.
3. Kipufogó-tuning:
A 2ütemű motoroknál a kipuff. rendszer adja a motornak a megfelelő fojtást, házilag nem érdemes kontárkodni. Vannak speciális sportdobok, érdemes beruházni egyre, a teljesítménynövekedés, és a sportos hang miatt is.
A hang sportosabbá tételére is van 1-2 módszer. Az első az ún. furulya: egy 35 mm átmérőjű vaskorong az egész, átfurkálva fúróval, a SORJÁT MEG KELL HAGYNI!, mert egyébként nem lesz "fütyülős" hangja.
A másik módszer nevét nem tudom, de az eljárás a következő: a hátsó dobba beraknak még pár lyukacsos lemezt, ezzel is növelve a gáz akadályba ütközésének mértékét. Ezzel kicsit "mormogós" hangja lesz a kocsinak, érdemes próbálkozni, a lemezek helyzetének módosításával hangolható a kipuff.
Még egy érdekes alternatíva: a hátsó dobot megfúrkáljuk, majd a lyukak helyére csavarokat teszünk. Nem lesz tökéletes a tömítés, itt is kijöhet a kipuff. gáz, "sivítós" hangja lesz a rendszernek.
Ha a hangját akarjuk növelni, az összekötőcsövet cseréljük le! Kezdetnek megteszi egy 45 millis Wartburg cső is, de ha nem kispályázunk, 60(!)-as csövet is illeszthetünk a 2 dob közé... így csökken a fojtás, a fogyasztás megnőhet, ilyenkor dúsabb keveréket kell tankolni.
4. Motortuning
A legáltalánosabb: a hengereket felfúrjuk, így el lehet érni a 700 ccm-it is.
A dugattyúgyűrűk számát 3-ról 2-re, vagy 1-re csökkenthetjük, krómos gyűrűt kell felrakni. Elég jól megy tőle a gép, 2 krómos gyűrűvel próbáltam, hasít, de jobban eszi a hengert, mint az acél társa. Felmerül a kérdés, hogy mi éri meg jobban: egy pár acél dugattyúgyűrű, vagy egy új hengerpár? Mert ahogy említettem, jobban kopnak a krómossal a hengerek (keményebb fém, de jobbak a siklási tulajdonságai... krómos gyűrű jobban csúszik :)).
A hengerfejből le szoktak esztergálni 2-3 mm-t, kisebb helyre sűrít, megnő a kompresszió, de a megnövekedett kompresszióval együtt jár a főtengely nagyobb igénybevétele is, tehát a főtengely is hamarabb elhasználódik... de hát valamit valamiért...
A karbi torkát szokták felfúrni, és ami nem olyan bonyolult: a főfúvóka méretének növelése (130,135-ös a max. amit javaslok, így kb. 12-13 litert eszik meg sportosan hajtva).
A légszűrő ház végét (a levehetőt) meg lehet fúrkálni a kerületén, hogy több levegőt szívhasson, de szerintem lényeges különbség nem tapasztalható a sima, és a fúrt házú légszűrő között. Jobban mondva nem égbekiáltóan látványos a javulás. Gyorsításnál kicsit, hangsúlyozom nagyon minimális a javulás mértéke, amúgy ugyanolyan, mint a széria légszűrő. Véleményem szerint nem éri meg a fúrkálás...
A felömlőket is lehet tágítani, polírozni, de akkor egy szó szerinti benzinzabáló szörnyeteg lesz belőle, pl. egy 3. felömlővel 20 liter körüli lesz a fogyasztás 100 km-en. Ha versenytrabi kell, ne házilag állj neki barkácsolni - jobb szót nem tudok a házilagos barmolásra - inkább keress meg egy Trabi tuninggal foglalkozó műhelyt, pl. Erdei Motorsport, vagy Ország Zsolt műhelye (az ő gárdája szervizeli Kőváryékat is).
|