Trabant tuning hzilag 6
2005.05.24. 15:01
1. Elszr is kezdjk az optikai tuninggal, amit az ember sajt tletei alapjn alakthat ki. rtem ezalatt az ablakflizstl kezdve, a tbbszn fnyezsen t a sportfelnikig. Szerintem ez a legszubjektvabb rsze a tunignak, szval mindenkire r van bzva, hogy "csicszza" szeretett jrgnyt.
Lehet kapni pl. manyag kiegsztket, spoilereket, lmpaburkat, stb. ha utnakukkant valaki a neten, tall eleget. De ha mgsem, akkor itt egy telefonszm: 249-26-74 (n sem tudom pontosan, hogy milyen zlet-ha egyltaln-de legalbb egy biztos tmpont ;)).
n speciel a mszerfalra raktam ntapads, faintarzij bortst, a kpeken is lehet ltni - mr amennyire.
Mg egy nagyon elegns megolds: a krpitot brsonyra thzni, vagy esetleg mbrrel bevonni. Idignyes, fradtsgos munka, akr tbb rs is lehet (4-5h), de mindenkpp gy fest tle a verda, mint egy Jaguar XJR - bellrl :O) -.
Sport visszapillant tkrket is fel lehet csappantani a kocsira, nagyon feldobja a kinzett. Jelenleg az enymen is van, jl nz ki, s nem is nagy kiadssal jr (kb. 1000 Ft/db).
Ami szintn ltvnyos, a dsztrcsa, tengelyvg-vd, krmos kerkanya... a lehetsgek szma szinte vgtelen, a pnztrca, s a kpzelet szabhat hatrt az elkpzelseknek...
Ma prbltam a lmpk sznezst, mgpedig igen j hatkonysggal! A megolds a kvetkez: van ugye a sima lmpa, s erre kne valami sznezet. (ha kszen akarsz ilyet venni, van olyan is, pl. Tungsram Superblue). Ez adta az tletet, hogy milyen jl nzne ki egy kk izz. Ha az ember hll kk festkkel vonja be, kknek kk, de semmit sem lehet vele ltni... gy a kvetkezhz folyamodtam: az izzt kk alkoholos filccel szneztem be, s az eredmny tkletes kk szn, minimlis fnyercskkenssel, tisztra gy nz ki, mintha xenonkk izz lenne benne, s mgiscsak egy szria izz! Nagyon ltvnyos, ajnlom kiprblsra, ha esetleg nem nyeri meg a tetszsed, alkoholos vattval le lehet pucolni, s ott vagy, ahol elkezdted: egy szntelen izz. Ennyi volt a mai "adag"...
2. A kvetkez rsz a futm tuningja.
A legegyszerbb kivitelezsi md: a laprugktegbl ki kell venni 1 ruglapot, lehetleg a leghosszabbat, mert a fesztst a rvidebb, vesebb lapok vgzik. Ezzel a mdszerrel kb. 4-5 cm-t lehet ltetni a gpet. Meg lehet prblni, hogy 2 ruglapot szembefordtunk, de mg szmos lehetsg ltezik.
Ha valalki csont kemny futmvet akar, berakhat plusz 1-2 lapot, de akkor hosszabb lefogcsavarok is kellenek.
Mg lehet olyat is, hogy dljn a kerk a negatv irnyba, a szilentes vgt izzsig fel kell hevteni, majd 0,5-1 cm kztt visszahajltani... ezzel a mdszerrel nem gy fog kinzni a cscsgp, mint egy res Ttra, hanem mint egy csmps Polszki - jl megpakolva ;)).
A msik rsz, amit ersteni kell: a tel (lengscsillapt). Elre rdemes Skoda teleszkpokat betenni, kicsi, elfr, DE olyan kemny lesz a rugzs, mint egy fullextrs lovaskocsin. Htulra nem ri meg, mert nagyon pattog a verda, hacsak nem rakunk be 1 zsk cementet :O). Mg egy mefontoland tlet: az olajat a telban ki lehet cserlni srbbre, ergo gy is kemnyebb lesz.
Ide tartozik mg: az els telkupolkat ssze szoktk hegeszteni, egy keresztmerevtvel. Kanyarban jobb a kerksszetarts, nem dl annyira verda. Gyorsabban lehet kanyarodni, stabilabb az tfekvs...ilyen elnyei vannak s a htrnyok: ha szar llapot a kasztni, knnyen sztszaktja, gyhogy rdemes meggondolni, hogy barkcsol-e az ember...
Vannak mg egyb barkcsolsok is, pl. Szpeter honlapjn (Trabant tuning hzilag), azokat nem kvnom rszletezni, aki kvncsi rjuk, nzze meg. Egy kis zelt a barkcs mdszerbl: a lengkart elvgjk, majd egy msik vasdarab kzbeiktatsval sszehegesztik -- erre inkbb nem mondok semmit, csak annyit, hogy nem lnk be egy ilyen autba.
3. Kipufog-tuning:
A 2tem motoroknl a kipuff. rendszer adja a motornak a megfelel fojtst, hzilag nem rdemes kontrkodni. Vannak specilis sportdobok, rdemes beruhzni egyre, a teljestmnynvekeds, s a sportos hang miatt is.
A hang sportosabb ttelre is van 1-2 mdszer. Az els az n. furulya: egy 35 mm tmrj vaskorong az egsz, tfurklva frval, a SORJT MEG KELL HAGYNI!, mert egybknt nem lesz "ftyls" hangja.
A msik mdszer nevt nem tudom, de az eljrs a kvetkez: a hts dobba beraknak mg pr lyukacsos lemezt, ezzel is nvelve a gz akadlyba tkzsnek mrtkt. Ezzel kicsit "mormogs" hangja lesz a kocsinak, rdemes prblkozni, a lemezek helyzetnek mdostsval hangolhat a kipuff.
Mg egy rdekes alternatva: a hts dobot megfrkljuk, majd a lyukak helyre csavarokat tesznk. Nem lesz tkletes a tmts, itt is kijhet a kipuff. gz, "sivts" hangja lesz a rendszernek.
Ha a hangjt akarjuk nvelni, az sszektcsvet cserljk le! Kezdetnek megteszi egy 45 millis Wartburg cs is, de ha nem kisplyzunk, 60(!)-as csvet is illeszthetnk a 2 dob kz... gy cskken a fojts, a fogyaszts megnhet, ilyenkor dsabb keverket kell tankolni.
4. Motortuning
A legltalnosabb: a hengereket felfrjuk, gy el lehet rni a 700 ccm-it is.
A dugattygyrk szmt 3-rl 2-re, vagy 1-re cskkenthetjk, krmos gyrt kell felrakni. Elg jl megy tle a gp, 2 krmos gyrvel prbltam, hast, de jobban eszi a hengert, mint az acl trsa. Felmerl a krds, hogy mi ri meg jobban: egy pr acl dugattygyr, vagy egy j hengerpr? Mert ahogy emltettem, jobban kopnak a krmossal a hengerek (kemnyebb fm, de jobbak a siklsi tulajdonsgai... krmos gyr jobban csszik :)).
A hengerfejbl le szoktak eszterglni 2-3 mm-t, kisebb helyre srt, megn a kompresszi, de a megnvekedett kompresszival egytt jr a ftengely nagyobb ignybevtele is, teht a ftengely is hamarabb elhasznldik... de ht valamit valamirt...
A karbi torkt szoktk felfrni, s ami nem olyan bonyolult: a ffvka mretnek nvelse (130,135-s a max. amit javaslok, gy kb. 12-13 litert eszik meg sportosan hajtva).
A lgszr hz vgt (a levehett) meg lehet frklni a kerletn, hogy tbb levegt szvhasson, de szerintem lnyeges klnbsg nem tapasztalhat a sima, s a frt hz lgszr kztt. Jobban mondva nem gbekiltan ltvnyos a javuls. Gyorstsnl kicsit, hangslyozom nagyon minimlis a javuls mrtke, amgy ugyanolyan, mint a szria lgszr. Vlemnyem szerint nem ri meg a frkls...
A felmlket is lehet tgtani, polrozni, de akkor egy sz szerinti benzinzabl szrnyeteg lesz belle, pl. egy 3. felmlvel 20 liter krli lesz a fogyaszts 100 km-en. Ha versenytrabi kell, ne hzilag llj neki barkcsolni - jobb szt nem tudok a hzilagos barmolsra - inkbb keress meg egy Trabi tuninggal foglalkoz mhelyt, pl. Erdei Motorsport, vagy Orszg Zsolt mhelye (az grdja szervizeli Kvrykat is).
|